فرود بهرآسمانی در نشست خبری با موضوع ارائه ویژهبرنامههای ماه محرم، گزارش پروژههای استان کرمان در عتبات مقدسه و مواکب اربعین حسینی، با اشاره به نقش استان کرمان در اجرای پروژههای عمرانی و بازسازی در عتبات عالیات، اظهار کرد: بخشی از پشتیبانی و مدیریت پروژههای در حال اجرا در کربلا توسط ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات استان کرمان انجام میشود.
بهرآسمانی، یکی از مهمترین پروژههای استان کرمان در عتبات عالیات را پروژه ترفیع گنبد حرم مطهر امام حسین (ع) عنوان کرد و گفت: این گنبد در کرمان ساخته و آمادهسازی شد و پس از چند مرحله باز و بسته شدن، برای نصب به کربلا منتقل شد. این گنبد اکنون در محوطه انبار حرم مطهر نگهداری میشود و نصب آن منوط به تکمیل طلاکاری خشتهاست.
جانشین ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات استان کرمان ادامه داد: مسئولان عراقی تأکید داشتند که پیش از نصب گنبد، خشتهای طلا به طور کامل آماده شود؛ چراکه در غیر این صورت، گنبد ظاهری سیمانی پیدا میکرد و جلوه لازم را نداشت. به همین دلیل کارگاه طلاکاری که ابتدا در کرمان فعال بود، به عراق منتقل شد و عملیات طلاکاری در آنجا ادامه یافت.
وی با اشاره به وقفههای ایجادشده در روند طلاکاری، تصریح کرد: بخشی از تأخیرها به دلیل تأمین نشدن بهموقع طلا از سوی طرف عراقی بود. در مرحله نخست مقداری طلا توسط یک خیر قطری تأمین شد، اما پس از آن وقفههایی چندماهه و حتی طولانیتر در تأمین طلا به وجود آمد که موجب کند شدن روند کار شد.
بهرآسمانی با بیان اینکه تاکنون بخش قابل توجهی از خشتهای گنبد آماده شده است، گفت: پروژه گنبد حدود ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که حدود ۲۰ درصد آن مربوط به تکمیل طلاکاری و مراحل نهایی است. به محض تکمیل خشتها و آماده شدن شرایط، عملیات نصب گنبد انجام خواهد شد.
وی درباره مشخصات فنی گنبد نیز اظهار کرد: گنبد ساختهشده حدود ۲۱.۵ متر ارتفاع و حدود ۱۹ متر و ۲۰ سانتیمتر قطر دارد و با تعداد زیادی پیچ و قطعات فلزی به هم متصل شده است. وزن این سازه حدود ۳۰۰ تن برآورد میشود و برای تکمیل آن نزدیک به ۱۵ هزار خشت به همراه کتیبهها، حاشیهها و مقرنسها مورد نیاز است.
جانشین ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات استان کرمان در بخش دیگری از سخنان خود به پروژههای دیگر این استان در عتبات مقدسه اشاره کرد و گفت: یکی از این پروژهها مربوط به گنبد مقام حضرت زینب (س) یا همالن تله زینبیه بود که بخشی از سازه آن در کرمان ساخته، آمادهسازی و سپس ارسال و نصب شد. در این پروژه به جای طلاکاری، عملیات کاشیکاری انجام شد و کار پس از نصب و تکمیل تحویل داده شد.
وی همچنین از اجرای پروژهای مقاومسازی حرم عسکزیین علیهم السلام در سامرا خبر داد و افزود: این پروژه نیز حدود ۵۳ درصد پیشرفت دارد و به دلیل شرایط خاص سازهای و آسیبهایی که پس از حملات داعش و بازسازیهای غیر اصولی ایجاد شده بود، نیازمند دقت و زمان بیشتری است. برخی بخشها به دلیل نشست و مشکلات فنی باید از اساس بررسی و مقاومسازی شوند.
بهرآسمانی با اشاره به فعالیت کرمانیها در کاظمین نیز بیان کرد: یکی از منارههای حرم مطهر در بخش شمال شرقی دچار انحراف جدی شده بود و به سمت گنبد متمایل میشد؛ به گونهای که در صورت سقوط، احتمال آسیب به گنبد وجود داشت. این مناره با اقدامات فنی و مقاومسازی، مهار و بازسازی شد.
جانشین ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات استان کرمان در پایان با اشاره به تداوم فعالیتها در کربلا، اظهار کرد: بخشهایی از پروژههای مرتبط با سردابها و فضاهای پیرامونی حرم مطهر نیز در حال انجام است که برخی از این بخشها حدود ۷۷ درصد پیشرفت دارند. امیدواریم با تأمین منابع و برطرف شدن موانع، این پروژهها در زمان مناسب به بهرهبرداری برسند.